ECONOMIST IMPACT Event
Greece Transportation & Infrastructure Summit
Προτεραιότητες για τη διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη
30 Απριλίου 2025 Athenaeum InterContinental
Online μετάδοση: YouTube Economist Impact SE Europe Events / hazliseconomist.com
Yπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Νίκος Χαρδαλιάς, περιφερειάρχης Αττικής
«Επενδύουμε σε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αναβάθμιση του κεντρικού οδικού δικτύου και τη βιώσιμη αστική κοινωνικότητα», τόνισε σε μήνυμα που έστειλε στο συνέδριο του Economist ο περιφερειάρχης Αττικής Νίκος Χαρδαλιάς. Μίλησε για 281 έργα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέχρι το τέλος της θητείας της παρούσας διοίκησης στην περιφέρεια και εξειδίκευσε περαιτέρω στα έργα που υλοποιούνται ή έχουν δρομολογηθεί, όπως 60 έργα οδοποιίας και 22 έργα οδικής ασφάλειας, δίκτυα πεζογεφυρών κ.ά. Τόνισε ότι μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης το μεγάλο έργο του τριπλού κόμβου του Σκαραμαγκά. Αναφέρθηκε επίσης σε έργα σχετικά με την αξιοποίηση σύγχρονης τεχνολογίας (έξυπνες διαβάσεις, φανάρια νέας γενιάς, κάμερες), όπως επίσης σε έργα για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και τη μείωση των καθυστερήσεων. Η περιφέρεια δίνει έμφαση στις πράσινες μεταφορές, την ηλεκτροκίνηση, τους ποδηλατοδρόμους, καθώς και σε δημόσιους χώρους ασφαλείς και προσβάσιμους σε όλους, σημείωσε κλείνοντας ο κ. Χαρδαλιάς.
Δέσποινα Παληαρούτα, γενική γραμματέας Μεταφορών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Στους βασικούς πυλώνες του σχεδιασμού του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις συγκοινωνίες της Αττικής αναφέρθηκε η γενική γραμματέας Μεταφορών Δέσποινα Παληαρούτα. Σημείωσε ότι μέχρι το τέλος του έτους θα έχουν αποκτηθεί συνολικά 951 νέα λεωφορεία, εκ των οποίων τα 468 κυκλοφορούν ήδη. Επεσήμανε ότι οι καθυστερήσεις των λεωφορείων έχουν να κάνουν και με την έλλειψη οδηγών, κάτι που, όπως είπε, είναι πανευρωπαϊκό πρόβλημα και στο πλαίσιο αυτό αναφέρθηκε στον προγραμματισμό για προσλήψεις οδηγών. Η κ. Παληαρούτα μίλησε για αναβάθμιση 14 συρμών του ΗΣΑΠ μέχρι το τέλος του 2026 και για ανακαίνιση 12 συρμών του μετρό, ώστε να αποκτήσουν κλιματισμό. Υπάρχει χρηματοδότηση για 7 νέους συρμούς του μετρό για το αεροδρόμιο, ενώ αναζητείται χρηματοδότηση και για επιπλέον συρμούς, πρόσθεσε. Τέλος, σημείωσε ότι δίνεται έμφαση στην ηλεκτροκίνηση των λεωφορείων, ότι έχει δοθεί επιδότηση για περίπου 20.000 ιδιωτικά ηλεκτρικά οχήματα και ότι τα σημεία φόρτισης έχουν φθάσει τα 7.500, από 58 που υπήρχαν το 2019.
Γεωργία Αϋφαντοπούλου, αναπληρώτρια διευθύντρια και διευθύντρια ερευνών,
Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών
Αλλάζει το τοπίο στις μεταφορές μέσα από τα έργα που υλοποιούνται στην Αττική αλλά και το μετρό της Θεσσαλονίκης, επεσήμανε η αναπληρώτρια διευθύντρια και διευθύντρια ερευνών στο Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών Γεωργία Αϋφαντοπούλου. Τόνισε ότι η λειτουργία του μετρό στη Θεσσαλονίκη μείωσε κατά 12-15.000 τα αυτοκίνητα στην κεντρική περιοχή της πόλης. Σημείωσε επίσης ότι 7 μεγάλοι άξονες στην Αθήνα είναι κάθε μέρα στο 60% του μήκους τους συμφορημένοι, καθώς και ότι μετά την covid έχει αλλάξει και το προφίλ των μετακινήσεων των πολιτών, κάτι που, όπως είπε, θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν στον προγραμματισμό των δρομολογίων των ΜΜΜ. Στο πεδίο των λύσεων, η κ. Αϋφαντοπούλου μίλησε για ανάγκη μείωσης της χρήσης του ΙΧ, για αξιοποίηση των δεδομένων μεταξύ άλλων στην έξυπνη σηματοδότηση, καθώς και για την εμπλοκή του πολίτη ώστε να αποτελεί μέρος της λύσης. Προσπαθούμε να κάνουμε τους άξονες να ρέουν, αλλά έχουμε ολόκληρες περιοχές συμφορημένες, οπότε πρέπει να αλλάξει η στρατηγική, ανέφερε χαρακτηριστικά. Τέλος, η κ. Αϋφαντοπούλου αναφέρθηκε στην έννοια των πολυτροπικών (multi-modal) μεταφορών, που απαιτούν μια πολύ διαφορετική διαχείριση.
Γιώργος Σπηλιόπουλος, διευθύνων σύμβουλος, Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ)
Ο ΟΑΣΑ έχει ένα όραμα για την Αττική, να είναι η πρώτη επιλογή για τις μετακινήσεις των κατοίκων και των επισκεπτών της, ανέφερε χαρακτηριστικά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών Γιώργος Σπηλιόπουλος και ανέλυσε τη στρατηγική του οργανισμού σε 4 άξονες: α) Το στρατηγικό σχέδιο για τις μεταφορές της Αθήνας, που περιλαμβάνει σχεδιασμό νέων γραμμών, αναδιάρθρωση των διαδρομών των λεωφορείων κ.ά. β) Μια μεγάλη επένδυση στα οχήματα. Στο πλαίσιο αυτό μίλησε για πλήρη ανανέωση του στόλου των λεωφορείων, ενώ αναφέρθηκε στις αγορές νέων συρμών για το μετρό και τον ΗΣΑΠ και ανακαινίσεις των ήδη υπαρχόντων. γ) Τεχνολογικές λύσεις, που περιλαμβάνουν το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο έχει περάσει, όπως είπε, στην επόμενη φάση (πληρωμή με τραπεζική κάρτα), την αξιοποίηση των δεδομένων, την ηλεκτροκίνηση κ.ά. δ) Καθημερινότητα του επιβάτη. Στο πεδίο αυτό έδωσε έμφαση στην εισαγωγή της συγκοινωνιακής αστυνομίας, ώστε να υπάρχει ασφάλεια στα δρομολόγια, καθώς και στην αύξηση των ελέγχων για τη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
Αθανάσιος Κοτταράς, διευθύνων σύμβουλος, ΣΤΑΣΥ
Τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό και τραμ) είναι ζωτικής σημασίας για την ποιότητα ζωής στην Αττική και έχουν φθάσει να μεταφέρουν 800.000 επιβάτες ημερησίως, επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ Αθανάσιος Κοτταράς. Μίλησε για το τέλος ενός 10ετούς κύκλου αποεπένδυσης –λόγω κρίσης και covid– στις συγκοινωνίες και έδωσε έμφαση σε τρεις άξονες: α) Αύξηση της διαθεσιμότητας τροχαίου υλικού και αναβάθμιση υποδομών. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για τον σχεδιασμό όσον αφορά τους νέους συρμούς και την αναβάθμιση των ήδη υπαρχόντων καθώς και για τα έργα που προγραμματίζονται στο πεδίο της ασφάλειας. Επίσης, μίλησε για τον προγραμματισμό της αναβάθμισης σταθμών, της γέφυρας Πουλόπουλου, των πεζογεφυρών κ.λπ. β) Αύξηση του προσωπικού και εστίαση σε πιο νεαρό και εξειδικευμένο προσωπικό. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Κοτταράς σημείωσε ότι οι εργαζόμενοι θα αυξηθούν κατά 20%, με 370 προσλήψεις από το καλοκαίρι του 2024 έως το τέλος του 2025. γ) Αύξηση εσόδων. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι η αύξηση των εσόδων είναι μεγαλύτερη από τον ρυθμό αύξησης της επιβατικής κίνησης, κάτι που απέδωσε και στη μείωση της εισιτηριοδιαφυγής.
Κωνσταντίνος Γκιοτσαλίτης, επίκουρος καθηγητής, διευθυντής του Εργαστηρίου Σιδηροδρομικής
και Μεταφορών, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Η Αθήνα έχει επιλεγεί να είναι μία από τις 100 πόλεις της ΕΕ που μέχρι το 2030 θα είναι κλιματικά ουδέτερες όσον αφορά τις μεταφορές και την παραγωγή ενέργειας, σημείωσε ο επίκουρος καθηγητής, διευθυντής του Εργαστηρίου Σιδηροδρομικής και Μεταφορών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Κωνσταντίνος Γκιοτσαλίτης, κάνοντας αναφορά μεταξύ άλλων στην αύξηση των ηλεκτρικών λεωφορείων. Εστίασε ιδιαίτερα στο ζήτημα της κυκλοφορικής συμφόρησης και στο πλαίσιο αυτό ανέφερε ότι η Αθήνα είναι η 5η πόλη στην Ευρώπη σε αναλογία οχημάτων ανά κάτοικο. Στο πεδίο των λύσεων τόνισε ότι το βάρος πρέπει να πέσει στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ότι πρέπει να βελτιωθεί η κάλυψη των ΜΜΜ, πως τα δρομολόγια πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν επικαιροποιημένα στοιχεία (ως παράδειγμα ανέφερε τη μεγάλη αύξηση του πληθυσμού στην Ανατολική Αττική) και ότι τα ΜΜΜ πρέπει να είναι διασυνδεδεμένα με μέσα μικροκινητικότητας για το πρώτο και τελευταίο μίλι, όπως ισχύει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Επίσης αναφέρθηκε στο «κίνημα», όπως είπε χαρακτηριστικά, των πόλεων των 15 λεπτών.
Δήμητρα Τζουρμακλιώτου, πρόεδρος, Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου
Το νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου Κρήτης, που θα λειτουργήσει το 2027, θα καλύψει την αυξημένη ζήτηση ταξιδιωτών, όπως ανέφερε η πρόεδρος του Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Δήμητρα Τζουρμακλιώτου, η οποία μίλησε διεξοδικά για το πώς οι επενδύσεις στα αεροδρόμια μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην οικονομία μετριάζοντας τους κινδύνους στην αλυσίδα εφοδιασμού και μειώνοντας την οικονομική αστάθεια σε εξωτερικούς κλυδωνισμούς. Όπως ανέφερε, οι στρατηγικές επενδύσεις ενισχύουν την ανθεκτικότητα και την αυτονομία ασφάλειας και συνεισφέρουν στη μετατροπή της γεωγραφικής θέσης μιας χώρας σε μακροπρόθεσμο γεωγραφικό πλεονέκτημα.
Για τη σημασία των αεροπορικών μεταφορών στην Ελλάδα, σημείωσε ότι σε μια χώρα με πάνω από 6.000 νησίδες και νησιά, οι αεροπορικές συνδέσεις συχνά είναι απαραίτητες και πιο αξιόπιστες καθόλη τη διάρκεια του έτους. Η κ. Τζουρμακλιώτου σημείωσε επίσης ότι το εθνικό δίκτυο αερολιμένων αποτελείται από 39 εμπορικά αεροδρόμια, με ιδιαίτερης σημασίας τα 14 παραχωρημένα στην Fraport, τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, που είναι ο μεγαλύτερος κόμβος –με το αεροδρόμιο Ηρακλείου να είναι το 2ο πιο πολυσύχναστο υποδεχόμενο 9,4 εκατ. επιβάτες ετησίως– και 24 αεροδρόμια υπό δημόσια διαχείριση. Επίσης, υποδέχονται αυξανόμενο αριθμό επιβατών την τελευταία δεκαετία, από 62,3 εκατ. το 2018 σε 79,8 εκατ. το 2024. Αναφορά έκανε επίσης στην ταχεία ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης στην Ελλάδα μετά την πανδημία και στην ηγεσία της χώρας στην προσέλκυση σημαντικών επενδύσεων, άνω των 3 δισ. ευρώ, για την περαιτέρω ανάπτυξη της εναέριας κυκλοφορίας.
Μιλτιάδης Σταματόπουλος, Τομεάρχης Σχεδιασμού Αερολιμένα, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Στο αεροδρόμιο της Αθήνας φτάσαμε μια ανάσα από τους 32 εκατ. επιβάτες το 2024, μια αύξηση 24,5% σε σχέση με το 2019, τελευταία χρονιά προ πανδημίας, σημείωσε ο τομεάρχης σχεδιασμού αερολιμένα του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» Μίλτος Σταματόπουλος. Τόνισε ότι οι επενδύσεις για αύξηση της χωρητικότητας του αεροδρομίου είναι απολύτως αναγκαίες και μίλησε για ένα μεγάλο πρόγραμμα που σχεδιάζεται σε αυτό το πλαίσιο, ύψους 1,3 δις ευρώ. Το πρόγραμμα αυτό θα δώσει τη δυνατότητα να αυξηθούν οι επιβάτες στα 40 εκατ. ετησίως, είπε. Ανέφερε συγκεκριμένα ότι οι επενδύσεις αυτές περιλαμβάνουν την επέκταση του τέρμιναλ κατά 150.000 τετραγωνικά (68% μεγαλύτερο σε σχέση με σήμερα), τον διπλασισμό των θέσεων με φυσούνα, την επέκταση όλων των περιοχών αφίξεων και αναχωρήσεων, την ανάπτυξη 32 νέων απομακρυσμένων θέσεων παρκαρίσματος αεροπλάνων και την ανέγερση νέου πολυώροφου πάρκινγκ αυτοκινήτων 7 ορόφων, με 3.500 θέσεις στάθμευσης. Ο κ. Σταματόπουλος πρόσθεσε επίσης ότι το αεροδρόμιο θα γίνει και αρχιτεκτονικά πιο ενδιαφέρον.
Θανάσης Τσιάνος, πρόεδρος, Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων
H τεχνητή νοημοσύνη θα δημιουργήσει εντελώς νέες συνθήκες στα logistics και στα μέσα μεταφοράς στα επόμενα 20-30 χρόνια, σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων Θανάση Τσιάνο, που απαρίθμησε τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος. Σημείωσε ότι η εφοδιαστική αλυσίδα συνεισφέρει 11,4% στο ΑΕΠ της χώρας και απασχολεί πάνω από 225.000 άτομα. Κατά την άποψή του η Ελλάδα πρέπει να αναπτύξει ανθρώπινο δυναμικό ικανό να σχεδιάζει και να διαχειρίζεται έξυπνες υποδομές έχοντας καταφέρει –παρά την οικονομική κρίση–, κυρίως με τη συμβολή ιδιώτη παραχωρησιούχου, να ολοκληρώσει ένα εκτεταμένο σύγχρονο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων και να αναβαθμίσει σημαντικά λιμάνια και αεροδρόμια.
Σημείωσε πάντως ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται επενδύσεις σε logistics αλλά σχετικά άναρχα, χωρίς master plan εμπορευματικών μεταφορών και στρατηγικό πολεοδομικό και συγκοινωνιακό σχεδιασμό. Πρόσθεσε ότι σήμερα υλοποιούνται ή σχεδιάζονται έργα άνω των 25 δισ. ευρώ. Ειδικά για τον σιδηρόδρομο, ο κ. Τσιάνος σημείωσε ότι μόνο 2,5% των χερσαίων εμπορευματικών μεταφορών γίνονται σιδηροδρομικά στην Ελλάδα, έναντι 18% στην ΕΕ και η χώρα θα πρέπει να στοχεύσει στην ενδοχώρα των Βαλκανίων και κατ’ επέκταση στην ενδοχώρα της Ευρώπης, με διακρατικές στρατηγικές συμφωνίες. Τέλος, πρότεινε τη δημιουργία φορέα που θα λειτουργεί παράλληλα με τη δημόσια διοίκηση, ως παρατηρητήριο μεταφορών και logistics που θα επιλύει προβλήματα, στελεχωμένος με έμπειρους επιστήμονες και επαγγελματίες.
Βασίλης Μαγκλάρας, διευθύνων σύμβουλος, Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο
Χρειαζόμαστε απελευθέρωση της αγοράς, τόνισε διευθύνων σύμβουλος του Θριάσιου Εμπορευματικού Κέντρου Βασίλης Μαγκλάρας, σημειώνοντας ότι τα τελευταία χρόνια όλοι οι κλάδοι της οικονομίας βρέθηκαν αντιμέτωποι με δυσχέρειες όπως η πανδημία, η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία, ενώ πλέον προστίθεται στις προκλήσεις και ο εμπορικός πόλεμος. Ο ίδιος θεωρεί ότι οι κρίσεις δεν φέρνουν κυρίως ευκαιρίες αλλά απώλειες, ωστόσο εστίασε στις δυνατότητες που ανέδειξαν για ανάπτυξη της αγοράς logistics. Όπως σημείωσε, τα τελευταία 4 χρόνια επήλθαν ραγδαίες αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, με αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών και εκτόξευση των αναγκών για αποθήκευση και υπηρεσίες logistics.
Προέβλεψε ότι ο κλάδος θα αποτελέσει πρόσφορο πεδίο για επενδυτική δράση στο μέλλον, αποτελώντας ήδη έναν από πιο ραγδαία αναπτυσσόμενους τομείς της παγκόσμιας οικονομίας. Ειδικά η Ελλάδα, καλείται να αξιοποιήσει την προνομιακή της θέση και να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο, σύμφωνα με τον κ.Μαγκλάρα, που σημείωσε ότι υπάρχει έλλειψη νεόδμητων αποθηκών για τις σύγχρονες ανάγκες των επιχειρήσεων, ενώ οι υπάρχουσες υποδομές είναι σε παλαιά κτήρια, μικτής επιφάνειας και συχνά σε σημεία χωρίς εύκολη πρόσβαση, με το πρώτο ολοκληρωμένο logistic park να αναπτύσσεται στο Θριάσιο. Μίλησε για την επένδυση 300 εκατ. ευρώ, τη δεύτερη μεγαλύτερη στη χώρα μετά το Ελληνικό, σε έκταση 265.000 τ.μ., που θα καταστήσει τη χώρα κεντρική πύλη για τα Βαλκάνια και την ευρύτερη περιοχή. Τόνισε ωστόσο την κρισιμότητα της σύνδεσης με το σιδηροδρομικό δίκτυο που θα συνεισφέρει στη μείωση του κόστους μεταφοράς για τις επιχειρήσεις, στην ενίσχυση της εξωστρέφειας της οικονομίας και στη δημιουργία θέσεων εργασίας.
Βασίλης Κικίλιας, υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
O υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Βασίλης Κικίλιας μίλησε για τη σημασία της ελληνικής ναυτιλίας στις παγκόσμιες μεταφορές, ενώ αναφερόμενος στις επενδύσεις στους ελληνικούς λιμένες ανέφερε ότι υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω win-win συνεργασίας με την Cosco. Ειδικότερα, μίλησε για τη σημασία που έχουν οι επενδύσεις σε υποδομές –συμπεριλαμβανομένης της ναυτιλίας– για μια χώρα όπως η Ελλάδα, με ισχυρή παράδοση στη ναυτιλία. Όπως ανέφερε, από τα αρχαία χρόνια το εμπόριο γινόταν μέσω θαλάσσης και παρόλο που η τεχνολογία και ο τρόπος που ταξιδεύουμε άλλαξαν άρδην, οι θαλάσσιοι διάδρομοι εξακολουθούν να μεταφέρουν τα περισσότερα αγαθά που φτάνουν στους καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Τόνισε ότι το 60% του παγκόσμιου στόλου είναι σε ελληνικά χέρια, με ό,τι αυτό σημαίνει για την ισχύ μιας μικρής χώρας.
Αναφερόμενος στις επενδύσεις και στις συνεργασίες που αναπτύσσει η χώρα, σημείωσε ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι σημαντικός πυλώνας σύνδεσης Ανατολής και Δύσης, με τις επενδύσεις της Cosco να ικανοποιούν, μεν αλλά να υπάρχουν και περιθώρια για περαιτέρω win-win συνεργασίες. Ο υπουργός έδωσε επίσης έμφαση στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, όπου αναδεικνύονται περιθώρια περαιτέρω επενδύσεων, ενώ αναφορικά με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης υπενθύμισε τη σημασία του όπως αναδείχθηκε με τις τελευταίες γεωπολιτικές εξελίξεις μεταφέροντας ενέργεια από τον νότο στον βορρά. Σημείωσε ενδεικτικά το λιμάνι της Σούδας στην Κρήτη, με ειδικό βάρος για τον Δυτικό κόσμο και εξέφρασε αισιοδοξία για την προσέλκυση επενδύσεων και την προώθηση των ιδιωτικοποιήσεων λιμένων, όπως π.χ. του λιμένα Βόλου, για τον οποίο ερωτήθηκε από την πρόεδρο του συνεδρίου Joan Hoey.
Luis Blancas, senior transport and logistics specialist, Παγκόσμια Τράπεζα
Ο κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζουν τα ελληνικά λιμάνια ως παράγοντες διευκόλυνσης της οικονομικής δραστηριότητας εντός και εκτός Ελλάδας βρέθηκε στο επίκεντρο της παρουσίασης του Luis Blancas, senior transport and logistics specialist από την Παγκόσμια Τράπεζα. Αναφέρθηκε ειδικότερα στη μεταμόρφωση του λιμανιού του Πειραιά σε ένα λιμάνι-κόμβο παγκόσμιας σημασίας, εντός των 5 μεγαλύτερων λιμένων εμπορευματοκιβωτίων της Ευρώπης. Πρόσθεσε ότι η Ελλάδα εμφανίζει Δείκτη Απόδοσης Logistics (σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα) πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και σε συνδυασμό με τις σημαντικές οικονομικές της εποδόσεις τα τελευταία χρόνια έχει προωθήσει επενδύσεις στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας, αν και μπορούν να γίνουν πολλά περισσότερα. Σημείωσε ενδεικτικά ότι ο κύριος σιδηροδρομικός διάδρομος Βορρά-Νότου της Ελλάδας χρειάζεται περισσότερες επενδύσεις και εκσυγχρονισμό. Οι εγκαταστάσεις logistics που βρίσκονται υπό ανάπτυξη στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη είτε έχουν αργήσει πολύ είτε δεν διαθέτουν κατάλληλη συνδεσιμότητα στο last mile ή και στα δύο, ενώ η χώρα έχει περιορισμένο ρόλο ως πύλη προς την Κεντρική Ευρώπη, όπως είπε. Αναφορικά με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σημείωσε την επέκταση και την ιδιωτική επένδυση που το καθιστά κόμβο στη Βόρεια Ελλάδα και βασική πύλη προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Τόνισε δε τον σημαντικό ρόλο και άλλων λιμανιών, όπως του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης ως πύλης μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας κ.ά.
Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης
Για τα σημαντικά επιτεύγματα της χώρας στον τομέα της ενσωμάτωσης νέων τεχνολογιών σε μια σειρά από τομείς, συμπεριλαμβανομένων των μεταφορών, μίλησε ο γενικός γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος. Όπως ανέφερε, η πρόοδος που έχει επιτευχθεί τα τελευταία πέντε χρόνια αναγνωρίζεται από την ΕΕ, με τη χρήση υπηρεσιών που προσφέρονται στους πολίτες και στις επιχειρήσεις να κινείται σε υψηλά επίπεδα συγκριτικά με άλλες χώρες της ΕΕ και την πρόοδο που καταγράφεται να αποτελεί ρεκόρ. Ειδικά αναφορικά με τα ψηφιακά εργαλεία που προσφέρονται στους πολίτες στον τομέα των μεταφορών, σημείωσε ενδεικτικά τη δυνατότητα να διαθέτουν στο κινητό τους τηλέφωνο το δίπλωμα οδήγησης και να μετακινούνται χωρίς να χρειάζεται να μεταφέρουν σημαντικά έγγραφα. Πρόσθεσε ότι η σχετική εφαρμογή ενημερώνεται όταν το έγγραφο χαθεί, ενώ πλέον ψηφιακά γίνονται μεταβιβάσεις, ανανέωση αδειών κ.ο.κ.
Ο κ. Αναγνωστόπουλος αναφέρθηκε επίσης στην καλή συνεργασία με το υπουργείο Μεταφορών για την ανάπτυξη και νέων υπηρεσιών μέσω του gov.gr με την αξιοποίηση τεχνητής νοημοσύνης. Σημείωσε ότι τα δύο τελευταία χρόνια πάνω από ένα εκατ. συναλλαγές που αφορούν τις μεταφορές γίνονται ψηφιακά. Τέλος, σχολιάζοντας το θέμα του disruption, ως ανατροπής, σημείωσε ότι η ΕΕ χρηματοδοτεί εργαλεία και θα μπορούσε να επωφεληθεί ώστε να είναι πρωτοπόρα στην καινοτομία, ενώ έδωσε έμφαση και στην ανάγκη αναβάθμισης των δεξιοτήτων αναφορικά με την υιοθέτηση της τεχνητής νοημοσύνης από το ευρύ κοινό.
Gonçalo Correia, επικεφαλής τομέα, transport mobility and logistics, Τμήμα Μεταφορών και Σχεδιασμού,
Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ, Ολλανδία
Περίπου το 12% των αυτοκινήτων στους ελληνικούς δρόμους είναι πλήρως ηλεκτρικά ή υβριδικά, κάτω δηλαδή από το 20% που είναι ο μέσος όρος της ΕΕ, αν και ο στόλος αυξάνεται κάθε χρόνο, σύμφωνα με τον επικεφαλής τομέα, transport mobility and logistics από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ντελφτ στην Ολλανδία Gonçalo Correia, που αναρωτήθηκε αν οι υποδομές μεταφορών της Ελλάδας είναι έτοιμες ενόψει των προκλήσεων. Αναφέρθηκε ειδικότερα στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνητή νοημοσύνη, τόσο στον ρόλο των σχεδιαστών μεταφορών όσο και στην εμπειρία των επιβατών. Εξήγησε ότι ο τομέας των μεταφορών υφίσταται έναν βαθύ μετασχηματισμό που διαμορφώνεται όχι μόνο από την τεχνολογία, αλλά και από την πολύπλοκη αλληλεπίδραση μεταξύ κοινωνίας, υποδομών και στόχων βιωσιμότητας.Σημείωσε, για παράδειγμα, ότι πάνω από το 35% των πωλήσεων νέων οχημάτων στην Ολλανδία είναι ηλεκτρικά και το δίκτυο φόρτισης είναι ένα από τα πιο διαδεδομένα στον κόσμο, ενώ εδώ και 25 χρόνια η χώρα διαθέτει αυτοματοποιημένο σύστημα μεταφοράς στο Ρότερνταμ, το οποίο έχει μεταφέρει εκατομμύρια επιβάτες. Πρόσθεσε επίσης ότι ο συνδυασμός της ηλεκτροκίνησης με τον αυτοματισμό μέσω στόλων ηλεκτρικών οχημάτων κοινής χρήσης μπορεί να συνεισφέρει στη βελτίωση της προσβασιμότητας και σε χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, αλλά η τεχνολογία από μόνη της δεν αρκεί. Πρέπει, όπως είπε, να υπηρετεί ευρύτερους στόχους κινητικότητας όπως η προσβασιμότητα, η προσιτή τιμή και η αξιοπιστία.
Ζωή Χριστοφόρου, αναπληρώτρια καθηγήτρια, Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών, Πανεπιστήμιο Πατρών
Στις αλλαγές που επιφέρει η τεχνολογική πρόοδος για εταιρείες, μηχανικούς αλλά και τους ίδιους τους μετακινούμενους μίλησε η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Πανεπιστημίου Πατρών Ζωή Χριστοφόρου, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες μπορούν να κάνουν ορθολογικότερη κατανομή των διαθέσιμων πόρων, να προβαίνουν σε προληπτική συντήρηση και να μειώνουν το λειτουργικό κόστος. Επιπλέον, η τεχνητή νοημοσύνη επιτρέπει τη διαρκή αμφίδρομη επικοινωνία με τους μετακινούμενους και επομένως τη συνεχώς βελτιούμενη ποιότητα υπηρεσιών. Εξήγησε ότι οι μετακινούμενοι επωφελούνται με αναβαθμισμένο επίπεδο ασφάλειας, καλύτερη και εξατομικευμένη πληροφόρηση για τις εναλλακτικές τους σε διαφορετικά μέσα μετακίνησης, ευχερέστερη αγορά εισιτηρίων κ.ά. Ωστόσο, όλα αυτά δεν αποτελούν disruption, καθώς –όπως εξήγησε– υπερβαίνει την απλή καινοτομία εφόσον έχει δύο επιπλέον χαρακτηριστικά: αλλάζει δραστικά μια συνήθεια και είναι προσβάσιμο στο μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού. Πρόσθεσε ενδεικτικά την τάση προς ήπια μέσα μετακίνησης με σημαντική αύξηση της χρήσης ποδηλάτων και πατινιών που έχει αναμορφώσει το αστικό περιβάλλον και έχει βελτιώσει την υγεία των πολιτών. Επίσης, ανέφερε το παράδειγμα της τηλεεργασίας που έχει περιορίσει δραστικά τις αστικές και διεθνείς επαγγελματικές μετακινήσεις με οφέλη για το περιβάλλον αλλά και την ποιότητα ζωής. Τέλος, η κ. Χριστοφόρου σημείωσε ότι το υψηλό κόστος είναι ανασταλτικός παράγοντας.