ECONOMIST IMPACT Event
Greece Transportation & Infrastructure Summit
Προτεραιότητες για τη διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη
30 Απριλίου 2025 Athenaeum InterContinental
Online μετάδοση: YouTube Economist Impact SE Europe Events / hazliseconomist.com
Yπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Νίκος Παπαθανάσης, αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Οι υποδομές με την ευρύτερη έννοια αποτελούν τη ραχοκοκκαλιά της μέριμνας της πολιτείας για την καθημερινότητα των πολιτών, τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Νίκος Παπαθανάσης. Αναφέρθηκε στους αστάθμητους παράγοντες που υπάρχουν στο διεθνές περιβάλλον και έδωσε έμφαση στο νέο δημοσιονομικό καθεστώς για τα κράτη μέλη της ΕΕ. Ο υπουργός εξήγησε ότι στο νέο αυτό καθεστώς το πιο βασικό στοιχείο είναι το όριο δαπανών, σε μια λογική αντικυκλικότητας. Αναφέρθηκε στη χρηματοδότηση έργων για την αντιμετώπιση των φυσικών καταστροφών, όπως τα 1,3 δις που θα δοθούν για τα σιδηροδρομικά έργα στη Θεσσαλία μετά τις καταστροφές που προκάλεσε ο τυφώνας Daniel. Επεσήμανε επίσης ότι στα έργα τύπου ΣΔΙΤ υπάρχει οροφή, που αντιστοιχεί στο 0,25% του ΑΕΠ, το οποίο σχεδόν πλέον έχει καλυφθεί, όπως είπε. Τόνισε ότι η κυβέρνηση δεν θέλει να μεταφέρει υποχρεώσεις στις επόμενες γενιές. Τέλος, σημείωσε ότι στο πλαίσιο της αναθεώρησης του RRF και του ΕΣΠΑ από την ΕΕ η κεντρική ιδέα πλέον είναι να δοθεί ευελιξία στα κράτη μέλη να ανακατευθύνουν πόρους εκεί όπου υπάρχει κάθε φορά ανάγκη.
Νίκος Ταχιάος, υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Υποδομών
Υπάρχουν μεγάλες αξιώσεις για έργα σε όλη την Ελλάδα, αλλά θα πρέπει να προσγειώσουμε τις απαιτήσεις στο εφικτό, τόνισε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα Υποδομών Νίκος Ταχιάος. Σημείωσε ότι τα έργα τύπου ΣΔΙΤ δεν είναι ανεξάντλητα και ότι δεν μπορούμε να μεταφέρουμε χρέη στις επόμενες γενιές. Έδωσε έμφαση στο πεδίο της συντήρησης, σημειώνοντας ότι υπάρχουν πολλά έργα που είναι παλιά, ηλικίας 50-60 ετών. Αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα του δανεισμού για την κατασκευή έργων και έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη σημασία της ανάλυσης κόστους-οφέλους. Ο υφυπουργός επίσης σχολίασε πως δεν φαίνεται ότι θα υπάρξει νέο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, καθώς η Ευρώπη σήμερα αντιμετωπίζει νέες απειλές, είπε χαρακτηριστικά.
Μαριάννα Ναθαναήλ, επικεφαλής της αντιπροσωπείας στην Ελλάδα, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων
Στη χρηματοδότηση έργων στην Ελλάδα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) αναφέρθηκε η επικεφαλής της αντιπροσωπείας στην Ελλάδα της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων Μαριάννα Ναθαναήλ, σχολιάζοντας ότι η ΕΤΕπ ήταν διαχρονικά η τράπεζα των υποδομών με δραστηριότητα στην Ελλάδα από το 1963. Όσον αφορά τις υποδομές, οι έννοιες της ενεργειακής ασφάλειας και ενεργειακής αυτονομίας έχουν γίνει πλέον κεντρικές και για αυτό η ΕΤΕπ χρηματοδότησε τα τελευταία χρόνια αντίστοιχα έργα στην Ελλάδα, όπως οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις με τα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη, επεσήμανε. Η κ. Ναθαναήλ επίσης αναφέρθηκε στη σημασία της παροχής τεχνικής βοήθειας για μια σειρά έργων και τόνισε ότι το επόμενο διάστημα η ΕΤΕπ θα εστιάσει και στον τομέα των κοινωνικών υποδομών (στέγαση, νοσοκομεία, σχολεία).
Κωνσταντίνος Μακέδος, πρόεδρος, Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ)
Στη διαδικασία της χρηματοδότησης έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, με την πίεση για ανταπόκριση στα ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα, αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ) Κωνσταντίνος Μακέδος, όπως επίσης αναφέρθηκε στη σημασία της ανάλυσης κόστους-οφέλους για τα επόμενα έργα. Περαιτέρω, εστίασε στην ανάγκη καταγραφής των υποδομών που έχουν μείνει πίσω στα χρόνια της κρίσης, του ελέγχου, της συντήρησης και αξιοποίησης αυτών. Τόνισε ότι, πέρα από τα μεγαλεπήβολα έργα, μικρές συστάδες έργων μπορούν να βοηθήσουν στη θωράκιση των υποδομών της χώρας. Πέρα από τις μεγάλες τεχνικές εταιρείες και τα μεγάλα τεχνικά έργα, επεσήμανε, υπάρχουν χιλιάδες μικρές και μεσαίες τεχνικές εταιρείες που έχουν συμβασιοποιήσει πάνω από 10 δις έργα τα τελευταία χρόνια. Στο πλαίσιο αυτό, ο κ. Μακέδος τόνισε την αναγκαιότητα να παραμείνει υγιής η «πυραμίδα» αυτών των εταιρειών, να μπορέσουν να μεγεθυνθούν και να χρηματοδοτηθούν και να προσελκύσουν νέους εργαζόμενους στον κλάδο.
Maja Bakran, αναπλ. γενική διευθύντρια, ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOVE), Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Τον πολιτικό σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις υποδομές μεταφορών περιέγραψε κατά την παρέμβασή της στο συνέδριο του Economist η αναπλ. γενική διευθύντρια της ΓΔ Κινητικότητας και Μεταφορών (DG MOVE) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Maja Bakran.
Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για τη σημασία της διασυνδεσιμότητας, της ασφάλειας, της ψηφιοποίησης αλλά και της ανθεκτικότητας των μεταφορών, αφού στάθηκε σε παράγοντες όπως τα έντονα καιρικά φαινόμενα λόγω της κλιματικής αλλαγής. Η ίδια μίλησε για την ανάγκη να δημιουργηθεί ένα «δίκτυο μεταφορών και υποδομών που θα είναι ισχυρότερο από τα 27 κράτη-μέλη, συνδέοντας την ΕΕ ως βάση για την ελευθερία, την ασφάλεια και την ευημερία μας».
Αναφερόμενη στους διαδρόμους των ευρωπαϊκών μεταφορών οι οποίοι θα διασχίζουν την Ελλάδα, μίλησε για τον διάδρομο ‘Βαλτική Θάλασσα-Μαύρη Θάλασσα-Αιγαίο’ και τον διάδρομο ‘Δυτικά Βαλκάνια-Ανατολική Μεσόγειος’, με την επισήμανση ότι ο δεύτερος διάδρομος έχει ξεχωριστό ενδιαφέρον καθώς θα περιλαμβάνει και χώρες εκτός της ΕΕ. Μεταξύ άλλων, η ίδια αναφέρθηκε στις επικείμενες επενδύσεις της Γερμανίας στο δίκτυο υποδομών της, ως βασικό κεφάλαιο των ευρωπαϊκών επενδύσεων σε υποδομές.
Δημήτριος Αναγνώπουλος, γενικός γραμματέας Υποδομών, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών
Ο τομέας των δημοσίων έργων δοκιμάστηκε την περίοδο της κρίσης αλλά τα τελευταία χρόνια το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υλοποιεί μεγάλα και μικρότερα έργα με ισχυρό τοπικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα Υποδομών, Δημήτριο Αναγνώπουλο. Ανέφερε τα σημαντικότερα έργα που υλοποιήθηκαν ή είναι σε εξέλιξη, με ενδεικτική την παράδοση του Μετρό Θεσσαλονίκης και την επικείμενη επέκτασή του μέχρι την Καλαμαριά και την παράδοση του Ε65. Αναφέρθηκε επίσης στην παράδοση της Αττικής Οδού στον νέο παραχωρησιούχο και σε έργα στην περιφέρεια όπως η επέκταση της Ιονίας Οδού, ο άξονας Άκτιο -Αμβρακία, που σε συνδυασμό με τον Βόνιτσα-Λευκάδα αναβαθμίζει τις μεταφορές στη Δυτική Ελλάδα, ο άξονας Πάτρα-Πύργος, έργα στη Μυτιλήνη, την Καλαμάτα, την Κρήτη τόσο στο αεροδρόμιο στο Καστέλι, όσο και στον Βόρειο Οδικό Άξονα κ.ά.
Πρόσθεσε δε ότι κοινός παρονομαστής των έργων είναι οι προκλήσεις στις τρεις διαφορετικές φάσεις ανάπτυξης και υλοποίησης: α) προτεραιοποίηση κάθε έργου σε συνδυασμό με την ωρίμανση και τη χρηματοδότησή του, β) υλοποίηση και γ) ολοκλήρωση και παράδοση στον φορέα που θα αναλάβει την παρακολούθηση και τη συντήρηση μειώνοντας τις απαιτήσεις και ανάγκες μελλοντικά για οδική ασφάλεια. Όπως τόνισε ο κ. Αναγνώπουλος, βούληση του Υπουργείου είναι να συνεχίσει να υλοποιεί έργα με στόχο τη βιώσιμη περιφερειακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.
Αθανασία Οικονόμου, τομεάρχης Υποδομών, Νέα Δημοκρατία
Στο πρόγραμμα έργων που υλοποιούνται στην Ελλάδα αναφέρθηκε η τομεάρχης Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας Αθανασία Οικονόμου, εστιάζοντας στα εξής:
-Ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ), το μεγαλύτερο οδικό έργο υποδομής που εκτελείται σήμερα στην Ελλάδα, με αυτοκινητόδρομους 300 χλμ., βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, ενώ προχωρά η συμβασιοποίηση του τμήματος Χανιά–Ηράκλειο.
-Ο Αυτοκινητόδρομος Ε65, που ενώνει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό, έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό, με το βόρειο τμήμα Καλαμπάκα-Εγνατία να παραδίδεται την άνοιξη του 2026.
-Η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, έργο ύψους 1,5 δισ. ευρώ, προχωρά με γοργό ρυθμό.
-Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει τεθεί σε λειτουργία, ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά προχωρά απρόσκοπτα.
-Το νέο Διεθνές Αεροδρόμιο Καστελίου στο Ηράκλειο έχει ολοκληρωθεί σε ποσοστό άνω του 40% και αναμένεται να λειτουργήσει το 2027.
Παράλληλα υλοποιούνται έργα στον τομέα των κτηριακών υποδομών, με περισσότερα από 416 εκατ. ευρώ να επενδύονται σε σχολικές μονάδες, νοσοκομεία και δικαστικά μέγαρα μέσω της Κτιριακές Υποδομές Α.Ε., πρόσθεσε η κ. Οικονόμου. Τόνισε επίσης ότι η νέα γενιά υποδομών εστιάζει σε τέσσερις άξονες: κλιματική ανθεκτικότητα και βιωσιμότητα, επιτάχυνση διαδικασιών και απορρόφησης πόρων, προώθηση της καινοτομίας και της ψηφιοποίησης και τη συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.
Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος, ΟΣΕ
Τα τελευταία χρόνια ο ΟΣΕ βρίσκεται σε μια περιδίνηση στην οποία τον οδήγησαν η τραγωδία των Τεμπών και οι πρωτόγνωρες καταστροφές από τις κακοκαιρίες Daniel, Elias και Bora, που ανέκοψαν την πορεία εκσυγχρονισμού, σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ Παναγιώτη Τερεζάκη. Ειδικότερα, ο κ. Τερεζάκης αναφέρθηκε στο Στρατηγικό Σχέδιο για την ανάπτυξη του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, αναδεικνύοντας πέντε βασικούς άξονες:
1. Ολοκλήρωση των υποδομών και συστημάτων στον βασικό άξονα ΠΑΘΕ, με έργα που αφορούν κυρίως την επιδομή και συστήματα στο τμήμα Ροδοδάφνη μέχρι Ρίο, την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Ροδοδάφνη, την ανάταξη της Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στο τμήμα Άνω Λιόσια-Κιάτο και την αποκατάσταση των ζημιών στην Θεσσαλία από τις θεομηνίες.
2. Λειτουργία συστημάτων GSM-R και ETCS για ασφάλεια και αύξηση της χωρητικότητας του σιδηροδρομικού δικτύου.
3. Διασύνδεση του σιδηροδρομικού δικτύου με τα βασικά λιμάνια και τις ΒΙ.ΠΕ.
4. Δημιουργία logistics centers σε σημαντικούς εμπορευματικούς κόμβους. Ήδη βρίσκεται σε τελική φάση για υπογραφή η Σύμβαση παραχώρησης του ΘΡΙΑΣΙΟ 2, ενώ έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες για το ΘΡΙΑΣΙΟ 1.
5. Στενή συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς ώστε ο ΟΣΕ να αναπτύξει τους 3 βασικούς σιδηροδρομικούς διαδρόμους που συνδέουν την βόρεια Ευρώπη με τους βασικούς ελληνικούς λιμένες. Έτσι, μέσω του θαλάσσιου διαδρόμου Αιγαίου-Σουέζ-Ερυθράς θάλασσας θα μειωθεί ο χρόνος και το κόστος διακίνησης εμπορευμάτων προς και από τις αγορές της Άπω Ανατολής.
Όπως ανέφερε ο κ. Τερεζάκης, η υπό ίδρυση νέα εταιρεία που προκύπτει από τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και το μέρος της ΓΑΙΟΣΕ του τροχαίου υλικού, έχει ως σκοπό την υλοποίηση των παραπάνω στόχων. Με τη βοήθεια και τις κατευθύνσεις και του τεχνικού συμβούλου, την αύξηση του προσωπικού και των χρηματοδοτήσεων, δίνεται η δυνατότητα ύστερα από μία μακρά περίοδο μαρασμού να ξεκινήσει η αναγέννηση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σημείωσε κλείνοντας ο κ. Τερεζάκης.
Τιμολέων Κατσίπος, πρόεδρος, Κτιριακές Υποδομές
Διαχρονικό έλλειμμα συντήρησης δημόσιων υποδομών και κτιρίων διαπίστωσε ο πρόεδρος των Κτιριακών Υποδομών Τιμολέων Κατσίπος. Με εμπειρία στη συντήρηση και κατασκευή σχολείων, δικαστικών μεγάρων, νοσοκομείων και στην ενεργειακή αναβάθμιση τέτοιων δομών, σημείωσε ειδικότερα το έργο της ενεργειακής αναβάθμισης 30 νοσοκομείων και σχολικών μονάδων στη χώρα και ανέλυσε τη σημασία του ελέγχου και της συντήρησης δημοσίων κτηρίων. Όπως εξήγησε, η επισκευή και συντήρηση ενός δημόσιου κτηρίου πρέπει να γίνεται στον σωστό χρόνο, καθώς έτσι μπορούν να αποφευχθούν μελλοντικές ζημιές και κόστη. Μάλιστα, ο κ. Κατσίπος διαπίστωσε ότι πολλά δημόσια κτήρια εμφανίζουν βλάβες λόγω ελλιπούς συντήρησης και όχι τόσο λόγω φυσικών καταστροφών. Στόχος, όπως ανέφερε, δεν πρέπει να είναι μόνο η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων αλλά και οι εργασίες που αποδεσμεύουν πόρους. Ο κ. Κατσίπος σημείωσε ενδεικτικά ότι στα 30 νοσοκομεία όπου γίνεται ενεργειακή αναβάθμιση, η εξοικονόμηση κόστους κυμαίνεται σε 35-55%. Πρόκειται για πόρους που δυνητικά μπορούν να αξιοποιηθούν για την ενίσχυση της ανθεκτικότητας. Πρόσθεσε ότι το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα είναι επαρκές για τα νέα κτήρια που αναπτύσσονται ώστε να είναι ανθεκτικά απέναντι στις φυσικές απειλές. Ωστόσο, αν και οικοδομούνται σήμερα άρτια κτήρια, έχουμε στη χώρα μεγάλο απόθεμα δημοσίων κτηρίων που έχουν χτιστεί στο παρελθόν χωρίς χαρτογραφημένο πλάνο συντήρησης, τομέας στον οποίο πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη εμφαση, όπως είπε ο κ. Κατσίπος.
Josef Schneider, πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών (ΕΜΕ)
«Οι επιβάτες επιθυμούν ένα σύστημα δημόσιων συγκοινωνιών που να είναι προσιτό, αξιόπιστο, προσβάσιμο, βιώσιμο, συντονισμένο, με επαρκή χωρητικότητα για να μεταφέρει τους ανθρώπους άνετα στον προορισμό τους, στις ώρες που επιθυμούν να ταξιδέψουν, χρησιμοποιώντας όποιον συνδυασμό μέσων μεταφοράς που είναι συνολικά πιο αποτελεσματικός, από κοινωνική, περιβαλλοντική αλλά και οικονομική άποψη», επεσήμανε ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών (ΕΜΕ) Josef Schneider, τονίζοντας ότι η αξιοπιστία είναι το κλειδί για την παροχή ελκυστικών υπηρεσιών δημόσιων συγκοινωνιών: «Οι χρήστες πρέπει να λαμβάνουν την υπηρεσία που τους υποσχέθηκαν. Οι υπηρεσίες πρέπει να λειτουργούν όπως διαφημίζονται», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Στέφανος Αγιάσογλου, διευθύνων σύμβουλος, ΟΣΥ
Για μια επανάσταση η οποία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αλλά και της Θεσσαλονίκης έκανε λόγο από το βήμα του Economist ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ Στέφανος Αγιάσογλου: «Στην πραγματικότητα αλλάζουμε ολόκληρη την τεχνολογία με την οποία αυτές θα λειτουργούν». Όπως είπε, μέχρι το τέλος του 2025 θα έχει ολοκληρωθεί στο 60% η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων και των τρόλεϊ. «Μέχρι το 2027, η Αθήνα θα έχει έναν ολοκαίνουργιο στόλο λεωφορείων, τα παλαιότερα οχήματα θα είναι ουσιαστικά τα ηλεκτρικά οχήματα που ήρθαν το 2024», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ο ίδιος αναφέρθηκε στην εν εξελίξει αναβάθμιση των υποδομών αμαξοστασίων, λέγοντας πως η διαδικασία βρίσκεται ήδη στο 70% της ολοκλήρωσης. Επιπλέον, ο κ. Αγιάσογλου σημείωσε ότι μέσω αντίστοιχων ευρωπαϊκών προγραμμάτων η Ελλάδα κάνει τα πρώτα βήματα για την υιοθέτηση της υδρογονοκίνησης.
Γιώργος Γεωργιάδης, γραμματέας, Inland Transport Committee, Οικονομική Επιτροπή
των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE)
«Η ενίσχυση των σιδηροδρομικών συνδέσεων μεταξύ περιφερειών και χωρών ενισχύει τη βιώσιμη κινητικότητα, μειώνει τις εκπομπές, μετριάζει τη συμφόρηση και βελτιώνει την οδική ασφάλεια μετατοπίζοντας την εμπορευματική και επιβατική κυκλοφορία από τις οδικές στις σιδηροδρομικές», υπογράμμισε ο γραμματέας του Inland Transport Committee της Οικονομικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Ευρώπη (UNECE) Γεώργιος Γεωργιάδης, τονίζοντας: «Σήμερα, ο κατακερματισμός κινδυνεύει να επιβραδύνει τη μετάβαση στις βιώσιμες μεταφορές. Το μοντέλο της ITC, που βασίζεται στη συναίνεση, την ένταξη και τη συνεργασία βάσει στοιχείων, αποτελεί φάρο που δείχνει ότι η πολυμέρεια προσφέρει πραγματικά, πρακτικά αποτελέσματα. Μόνο μέσω βαθύτερης συνεργασίας μεταξύ εθνικών, περιφερειακών και παγκόσμιων φορέων μπορούμε πραγματικά να επιτύχουμε βιώσιμη κινητικότητα και ασφάλεια για όλους». Ο ίδιος σημείωσε: «Αυτές είναι δύσκολες εποχές για την πολυμέρεια. Σε μια εποχή που ο κατακερματισμός αυξάνεται, το έργο της UNECE μέσω της Επιτροπής Εσωτερικών Μεταφορών καταδεικνύει πώς η εναρμονισμένη, βασισμένη σε συνθήκες συνεργασία ενισχύει την οικονομική ανάπτυξη και τη διεθνή συνεργασία. Αυτά τα μέσα δοκιμάζονται σε βάθος χρόνου και χώρου του διεθνούς δικαίου σε δράση –προωθώντας έναν κόσμο όπου οι κανόνες έχουν σημασία, τα σύνορα συνδέουν αντί να χωρίζουν και η συνεργασία υπερισχύει της αντιπαράθεσης».
Brian Caulfield, Καθηγητής Μεταφορών, Trinity College Dublin
Μέσω των σχεδίων της ΕΕ για την αύξηση των σιδηροδρόμων και την καθιέρωσή τους ως της ραχοκοκκαλιάς των δικτύων βιώσιμης κινητικότητας, πρέπει να καταβληθεί περισσότερη προσπάθεια για την κατανόηση των λόγων που χρησιμοποιούμε ή δεν χρησιμοποιούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες. Εδώ στην Ελλάδα, υπάρχει ένα εξαιρετικό ιστορικό έρευνας για τις μεταφορές που παράγει έρευνα παγκόσμιας κλάσης με ουσιαστικό αντίκτυπο», παρατήρησε ο καθηγητής Μεταφορών από το Trinity College Dublin Brian Caulfield, σημειώνοντας: «Αυτό δεν ισχύει σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση και πρέπει να κινήσει περισσότερη κατευθυνόμενη χρηματοδότηση σε εθνικά κέντρα αριστείας στην έρευνα για τις μεταφορές. Μπορεί να διεξαχθεί έρευνα για τη βελτίωση της εμπειρίας των χρηστών των δημόσιων συγκοινωνιών, τη μεγιστοποίηση των οφελών που μπορούν να παράγουν οι έξυπνες τεχνολογίες και η τεχνητή νοημοσύνη για το δίκτυο και την κατανόηση των ψυχολογικών και οικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών».
Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, πρόεδρος, Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»
Στις δράσεις για την υιοθέτηση πρακτικών ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας αναφέρθηκε η πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, τονίζοντας ότι έως το 2030 το 70% του παγκόσμιου πληθυσμού θα ζει σε αστικά περιβάλλοντα. Η ίδια μίλησε για προτάσεις του Ινστιτούτου οι οποίες συντελούν στην αναμόρφωση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Στάθηκε επίσης στον ρόλο της εκπαίδευσης και ενημέρωσης των πολιτών. «Η ασφάλεια είναι και ζήτημα κουλτούρας και συνείδησης», σημείωσε η κ. Μυλωνά, η οποία συν τοις άλλοις υπογράμμισε τον ρόλο που έχουν να διαδραματίσουν οι αναβαθμισμένες δημόσιες συγκοινωνίες και μεταφορές.