ECONOMIST IMPACT Event
Greece Transportation & Infrastructure Summit
Προτεραιότητες για τη διασυνδεσιμότητα στην Ευρώπη
30 Απριλίου 2025 Athenaeum InterContinental
Online μετάδοση: YouTube Economist Impact SE Europe Events / hazliseconomist.com
Yπό την αιγίδα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών
Joan Hoey, editor of the Democracy Index και Europe consultant του Economist Intelligence
«H Eλλάδα βρέθηκε πίσω σε όρους ανάπτυξης υποδομών την περίοδο της κρίσης, όμως τα τελευταία χρόνια τα πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Το ερώτημα είναι κατά πόσο η Ελλάδα μπορεί να επιταχύνει, ώστε να κερδίσει τον χρόνο που χάθηκε, προς όφελος της οικονομικής ανάπτυξης», σημείωσε η εκπρόσωπος του Economist Intelligence και πρόεδρος του συνεδρίου Joan Hoey.
Χρίστος Δήμας, υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
«Το κράτος έχει πράγματι ευθύνες ως προς τις διαδικασίες για την υλοποίηση των κατασκευαστικών έργων και ήδη έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο προς αυτήν την κατεύθυνση. Μου έκανε όμως εντύπωση το γεγονός ότι δεν άκουσα καμία αυτοκριτική από τις κατασκευαστικές. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν “φαληρίσει” και έχουν αφήσει ανεκτέλεστα έργα πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Υπάρχουν εταιρείες που έχουν κάνει πολύ μεγάλες αστοχίες ως προς τις κατασκευές. Επομένως, θα περίμενα να έχω ακούσει μια αυτοκριτική και από τον κλάδο», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, μιλώντας σε πάνελ συνεδρίου του Economist για τις μεταφορές και τις υποδομές. Είχαν προηγηθεί οι αιτιάσεις εκπροσώπων των κατασκευαστικών εταιρειών για τις καθυστερήσεις της ελληνικής γραφειοκρατίας οι οποίες θέτουν εκτός προγραμματισμού την υλοποίηση μεγάλων έργων.
Νωρίτερα, παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του Υπουργείου, ο κ. Δήμας ανέδειξε μεταξύ άλλων ως προτεραιότητα τη μεταρρύθμιση του ελληνικού σιδηροδρόμου, σημειώνοντας ότι η κυβέρνηση φέρνει τον Μάιο αντίστοιχο νομοσχέδιο. «Απαιτείται μια μακροπρόθεσμη προσπάθεια», τόνισε ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών, ο οποίος αναφέρθηκε και στο σχέδιο δράσης για την ασφάλεια του σιδηρόδρομου. Στο πλαίσιο αυτό, μίλησε για συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, χρήση τεχνολογιών και βέλτιστων πρακτικών διοίκησης, επανακατάρτιση εργαζομένων και πρόβλεψη ποινών «όταν αυτό απαιτείται». Ο ίδιος ανέφερε ότι η χώρα έχει ήδη απορροφήσει 1,5 δισ. ευρώ για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου. Πρόσθεσε επίσης ότι τα έργα που θα ακολουθήσουν για την αποκατάσταση των προβλημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο από τις πρόσφατες φυσικές καταστροφές θα οδηγήσουν σε «ακόμη πιο ανθεκτικές και πιο βιώσιμες υποδομές». Επιπλέον, σημείωσε ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να διαλευκάνει ποιος έχει την αρμοδιότητα και την υποχρέωση της συντήρησης των υποδομών «όπου υπάρχουν γκρίζες ζώνες».
Ευρύτερα, ο κ. Δήμας αναφέρθηκε στην εξέλιξη έργων όπως ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη και το Flyover στη Θεσσαλονίκη, μιλώντας επίσης για τις παρεμβάσεις σε τομείς όπως τα αντιπλημμυρικά έργα, ο στόλος των αστικών λεωφορείων και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ
Στη δυναμική του κατασκευαστικού κλάδου στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ Ντίνος Μπενρουμπή, επικαλούμενος στοιχεία σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα έχει κενό υποδομών στο 2% του ΑΕΠ και έχει ανάγκη από επενδύσεις 6-8 δισ. τον χρόνο. Αναφερόμενος στον ελληνικό σιδηρόδρομο, μίλησε για μεγάλη προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη από την πλευρά του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, τονίζοντας ότι η εταιρεία έχει υπογράψει συμβάσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου, «γεγονός που συνιστά μεγάλη ευθύνη για εμάς». Ο ίδιος στάθηκε επίσης στη σημασία –όχι μόνο της δημιουργίας αλλά και– της συντήρησης των υποδομών. Ο ίδιος αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα για τις κορεσμένες μεγαλουπόλεις της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, επισημαίνοντας την αξία των επενδύσεων στις υποδομές και εντός του αστικού ιστού.
Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος Ομίλου ΑΒΑΞ
«Η επένδυση στις υποδομές είναι μια διαδικασία συνεχής, ιδιαιτέρως απαιτητική, που πρέπει όλοι μας να βλέπουμε με μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Το αξίζει ο χώρα μας αλλά –θα μου επιτρέψετε να σας πω– ότι το αξίζει και ο κλάδος μας, που αποτελεί κομμάτι της επιχειρηματικής και εν γένει οικονομικής δραστηριότητας και είναι κρίσιμο να διατηρήσει τη δυναμική του», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ Κωνσταντίνος Μιτζάλης κατά την τοποθέτησή του στο συνέδριο του Economist.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στην ανάγκη καλύτερου συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς για την υλοποίηση ενός έργου εντός προϋπολογισμού και χρονοδιαγράμματος, όπως και στα μεγάλα ανεκτέλεστα του κλάδου. «Εμείς θα τις βρούμε τις λύσεις. Δεν μπορεί, όμως, αποφάσεις που χρειάζονται έναν μήνα να εκδίδονται σε τρεις ή τέσσερις μήνες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους χρόνους εκτέλεσης και το κόστος» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Χρήστος Παναγιωτόπουλος, διευθύνων σύμβουλος, ΤΕΡΝΑ
«Η ΤΕΡΝΑ θα πρέπει να εκτελεί έργα 2 δισ. ευρώ ετησίως, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχει συμπαραστάτες και τα αρμόδια Υπουργεία», επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Χρήστος Παναγιωτόπουλος. «Θα πρέπει να δούμε τους παράγοντες που επηρεάζουν τα έργα, είτε αυτό είναι η αρχαιολογία, είτε οι απαλλοτριώσεις, ώστε να αποφεύγουμε τις υπερβάσεις στους προϋπολογισμούς και τις χρονικές καθυστερήσεις (…) Ήδη υπάρχουν ενστάσεις και προσφυγές για τον ΒΟΑΚ. Αυτά θα πρέπει να λυθούν από την πρώτη μέρα», ανέφερε μεταξύ άλλων. Στάθηκε δε στις καθυστερήσεις των αδειοδοτήσεων: «Θέλαμε, για παράδειγμα, να φέρουμε εργατικό δυναμικό από την Ινδία και την Αίγυπτο και το διάστημα των 180 ημερών εξαντλήθηκε μέχρι να φτάσουμε στην υπογραφή της άδειας». Ο ίδιος πρόσθεσε ότι «παρά τις αυξημένες τιμές των υλικών και παρά την έλλειψη προσωπικού, οι κατασκευαστικές στην Ελλάδα τελικά τα καταφέρνουν» και υπογράμμισε ότι οι ανάγκες σε υποδομές στην Ελλάδα δεν έχουν ακόμη καλυφθεί και διαρκώς αυξάνονται.
Αναστάσιος Αρανίτης, γενικός διευθυντής του Ομίλου AKTOR
«Οι κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα βρίσκονται σε μια ευτυχή συγκυρία, καθώς έχουν μπροστά τους ένα θηριώδες ανεκτέλεστο το οποίο καλούνται για πρώτη φορά να υλοποιήσουν μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, θα πρέπει να προτεραιοποιηθούν οι ανάγκες προκειμένου να αντιμετωπιστούν προκλήσεις όπως η εξεύρεση πόρων και ανθρώπινου δυναμικού», σημείωσε κατά τη διάρκεια τοποθέτησής του στο συνέδριο του Economist ο γενικός διευθυντής του Ομίλου AKTOR Αναστάσιος Αρανίτης. «Η πολιτεία θα πρέπει να λύνει τα προβλήματα που προκύπτουν. Δεν μπορεί, για παράδειγμα, να φέρνεις κόσμο από το εξωτερικό να δουλέψει σε ένα έργο, να θες να φτιάξεις έναν οικισμό στο εργοτάξιο για να τον στεγάσεις, και να χρειάζονται δύο χρόνια για να το πετύχεις», ανέφερε χαρακτηριστικά.