Αθήνα, 24 Απριλίου 2024
ΣΎΝΟΔΟΣ ΟΛΟΜΈΛΕΙΑΣ TRAN
· Βελτιώνεται η συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών για την επιβολή προστίμων σε επικίνδυνους οδηγούς από άλλες χώρες | |
· Διευρύνθηκε ο κατάλογος τροχαίων παραβάσεων που ενεργοποιούν διασυνοριακές έρευνες | |
. Προθεσμία 11 μηνών για την επιβολή προστίμου | · |
Το Κοινοβούλιο ενίσχυσε τη συνεργασία των κρατών μελών στη διασυνοριακή διερεύνηση τροχαίων παραβάσεων για την πρόληψη της απερίσκεπτης οδήγησης στο εξωτερικό.
Καθώς περίπου 40% των διασυνοριακών τροχαίων παραβάσεων παραμένουν ατιμώρητες, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επικαιροποίησε τους κανόνες προκειμένου οι χώρες της ΕΕ να συνεργάζονται περισσότερο και να βοηθούν η μία την άλλη στην ανεύρεση οδηγών υπεύθυνων για κάποια τροχαία παράβαση σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα. Οι νέοι κανόνες υποχρεώνουν τις εθνικές αρχές να απαντούν σε αιτήματα από αρχές άλλης χώρας της ΕΕ χωρίς καθυστέρηση και το αργότερο εντός δύο μηνών από τη συγκέντρωση των αναγκαίων πληροφοριών.
Επιπλέον, κατόπιν αιτήματος του κράτους μέλους στο οποίο διαπράχθηκε η παράβαση, η χώρα διαμονής του δράστη στην ΕΕ μπορεί να αναλάβει την είσπραξη προστίμων οδικής κυκλοφορίας, υπό την προϋπόθεση ότι το ποσό υπερβαίνει τα 70 ευρώ και δεν έχει καταβληθεί μετά την εξάντληση όλων των νόμιμων διόδων.
Διακρατική συνεργασία για περισσότερες παραβάσεις
Οι επικαιροποιημένοι κανόνες διευρύνουν τον κατάλογο των τροχαίων παραβάσεων που διαπράττονται από οδηγούς – μη μόνιμους κατοίκους της χώρας όπου διαπράττεται η παράβαση, οι οποίες μπορούν να πυροδοτήσουν διασυνοριακή συνεργασία και να οδηγήσουν σε επιβολή προστίμου. Εκτός από την υπερβολική ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή τη μη συμμόρφωση σε κόκκινο σηματοδότη, οι νομοθέτες της ΕΕ πρόσθεσαν, μεταξύ άλλων αδικημάτων, την επικίνδυνη στάθμευση και προσπέραση, την προσπέραση χωρίς διακεκομμένη διαγράμμιση, καθώς και την πρόκληση ατυχήματος με εγκατάλειψη θύματος.
Σαφής προθεσμία και απαγόρευση των ιδιωτικών εισπρακτέων χρεών
Η χώρα της ΕΕ στην οποία διαπράχθηκε η τροχαία παράβαση θα έχει στη διάθεσή της 11 μήνες για να εκδώσει ειδοποίηση, η οποία θα πρέπει να αναφέρει την χρονική στιγμή και τις περιστάσεις της παράβασης, καθώς και πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο άσκησης προσφυγής κατά του προστίμου.
Με πρωτοβουλία των ευρωβουλευτών, θα απαγορεύεται ιδιωτικοί φορείς να βοηθούν τις χώρες της ΕΕ να εισπράττουν πρόστιμα κυκλοφορίας από αλλοδαπούς οδηγούς. Η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ δύο χρόνια μετά την ενσωμάτωση των κανόνων στο εθνικό δίκαιο.
Διαδικτυακή πύλη
Για να αυξηθεί η διαφάνεια και να διευκολυνθεί η εφαρμογή των νέων κανόνων, η Επιτροπή είναι επιφορτισμένη με τη δημιουργία διαδικτυακής πύλης που θα περιλαμβάνει τους κανόνες, τις επιλογές προσφυγής και τα σχετικά πρόστιμα για την οδική κυκλοφορία, μεταξύ άλλων πληροφοριών.
Δηλώσεις
Ο εισηγητής Kosma Złotowski (Συντηρητικοί, Πολωνία) δήλωσε: «Για να αυξηθεί η οδική ασφάλεια, οι χώρες της ΕΕ πρέπει να συνεργαστούν και να διαθέτουν αποτελεσματικά εργαλεία για την τιμωρία των παραβατών από το εξωτερικό. Οι επικαιροποιημένοι κανόνες θα συμβάλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου, αλλά είναι επίσης επωφελείς για τους οδηγούς, οι οποίοι θα λαμβάνουν πληροφορίες εντός αυστηρού χρονικού πλαισίου, σε γλώσσα που κατανοούν και με περιγραφή της διαδικασίας προσφυγής. Η απαγόρευση της χρήσης ιδιωτικών εταιρειών για τη συλλογή προστίμων θα προστατεύσει αποτελεσματικά τους οδηγούς από απάτες και διαρροή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.»
Επόμενα βήματα
Οι νέοι κανόνες εγκρίθηκαν με 570 ψήφους υπέρ, 36 ψήφους κατά και 24 αποχές. Μετά την έγκρισή τους και από το Συμβούλιο, οι χώρες της ΕΕ θα έχουν στη διάθεσή τους 30 μήνες για να προετοιμαστούν για την εφαρμογή τους.