ATTICANEWS.GR

Member Area
News
Έκθεση με τίτλο:«Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης» στο Μουσείο Μπενάκη
News - Πολιτισμός
Δευτέρα, 13 Μάρτιος 2017 14:27

Έκθεση αφιερωμένη στο διεθνές καλλιτεχνικό κίνημα Art Nouveau με τίτλο «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης» Μουσείο Μπενάκη (κεντρικό κτήριο) 5 Απριλίου – 21 Μαΐου 2017

resized 1

  1. Alfons Mucha, “La Nature” (περ. 1900)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, σε συνεργασία με το Κρατικό Μουσείο της Βάδης (Badisches Landesmuseum) και το Μουσείο Μπενάκη, διοργανώνει έκθεση με τίτλο «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης» το διάστημα από 5 Απριλίου έως 21 Μαΐου 2017 στο κεντρικό κτήριο του Μουσείου Μπενάκη.

resized 2

  1. Lucien Gaillard, κόσμημα (περ. 1900)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Η Art Nouveau αποτελεί τόσο ένα καλλιτεχνικό κίνημα όσο και ένα καλλιτεχνικό στυλ, που διαδίδεται και αναπτύσσεται κυρίως στην Ευρώπη στα τέλη του 19ου αιώνα. Σήμερα πλέον κερδίζει και πάλι το ενδιαφέρον του κοινού για τον συμβολισμό του αλλά και για τις τάσεις ενοποίησης τον διαφόρων μορφών τέχνης. Η συλλογή του Badisches Landesmuseum είναι από τις πιο εντυπωσιακές της Ευρώπης, και φανερώνει τις πολλαπλές εκφάνσεις της Art Nouveau που οφείλονται στις τοπικές παραλλαγές και στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε χώρας.

resized 3

  1. Fritz Behn, “Ο χορευτής Nijinsky” (1912-1923)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Τα αντικείμενα που περιλαμβάνονται στην έκθεση επελέγησαν από τους υπευθύνους του γερμανικού μουσείου και καλύπτουν μια ευρεία γκάμα αντιπροσωπευτικών κατηγοριών, όπως υφάσματα, κοσμήματα, οικιακά σκεύη, διακοσμητικά αντικείμενα, έπιπλα, χαρακτικά, κεραμικά, ανάγλυφα και γλυπτά, σχεδιασμένα από γνωστούς καλλιτέχνες/σχεδιαστές, όπως οι Αlfons Mucha, Hector Guimard, Emile Gallé, Peter Behrens, Richard Riemerschmid, Josef Hoffmann, Josef Maria Olbrich, Koloman Moser, Henry van de Velde, Archibald Knox.

resized 4

  1. Emile Gallé, Λάμπα (μετά το 1904)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Η έκθεση φιλοδοξεί να προσφέρει μία καλειδοσκοπική εικόνα του διεθνούς και σύνθετου χαρακτήρα του κινήματος Art Nouveau, παρουσιάζοντας σημαντικά εκθέματα από τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Αυστρία, την Αγγλία και το Βέλγιο.

resized 5

  1. Henry Van de Velde, Σερβίτσιο καφέ (1904)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Η εκδήλωση εντάσσεται στο πλαίσιο του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Υπουργείου Επιστήμης, Έρευνας και Τέχνης του γερμανικού κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης. Η συνεργασία αυτή ξεκίνησε με τον επαναπατρισμό δύο παρανόμως εξαχθεισών αρχαιοτήτων, οι οποίες επεστράφησαν στην Ελλάδα από τη Γερμανία τον Ιούνιο του 2014, και θα συνεχισθεί με τη διεξαγωγή ενός αρχαιολογικού συνεδρίου στη Χαϊδελβέργη το φθινόπωρο του 2017 και μιας έκθεσης με θέμα τον Μυκηναϊκό Πολιτισμό στην Καρλσρούη στα τέλη του 2018.

 

Για την υλοποίηση της έκθεσης «Art Nouveau. Από τις συλλογές του Badisches Landesmuseum της Καρλσρούης» συγκροτήθηκε ομάδα εργασίας με στελέχη του ΥΠΠΟΑ.

resized 6

  1. Max Laeuger, Βάζο (περ. 1896)

Photo Badisches Landesmuseum Karlsruhe

Επιμελητές της έκθεσης είναι η Dr. Joanna Flawia Figiel, επιμελήτρια στο Badisches Landesmuseum, και ο κ. Αθανάσιος Σωτηρίου, ιστορικός τέχνης στη Δ/νση Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς του ΥΠΠΟΑ, ενώ τον αρχιτεκτονικό/μουσειογραφικό σχεδιασμό έχει αναλάβει ο κ. Αλέξανδρος Ξενάκης, αρχιτέκτονας, προϊστάμενος του Τμήματος Προστασίας και Διαχείρισης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων και Μνημείων Τεχνικού Πολιτισμού της Δ/νσης Προστασίας και Αναστήλωσης Νεώτερων και Σύγχρονων Μνημείων του ΥΠΠΟΑ.

 

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Τετάρτη 5 Απριλίου και ώρα 20:00.

 

Την ευθύνη για τη διοργάνωση της έκθεσης έχει η Διεύθυνση Εφαρμογής Πολιτιστικής Πολιτικής/Τμήμα Εικαστικών Τεχνών, Αρχιτεκτονικής, Φωτογραφίας και Σχεδίου της Γενικής Διεύθυνσης Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ.

Τελευταία Ενημέρωση στις Δευτέρα, 13 Μάρτιος 2017 15:01
 
ΑΠΘ - Το έργο της τελευταίας δεκαετίας στην Πανεπιστημιακή Ανασκαφή της ακρόπολης και των τειχών της Βεργίνας.
News - Πολιτισμός
Πέμπτη, 09 Μάρτιος 2017 16:21

ΑΠΘ - Το έργο της τελευταίας δεκαετίας στην Πανεπιστημιακή Ανασκαφή της ακρόπολης και των τειχών της Βεργίνας.

Περίληψη Ανακοίνωσης του Υπεύθυνου του Τομέα ακρόπολης και τειχών της Πανεπιστημιακής Ανασκαφής της Βεργίνας, Αν. Kαθηγητή Kλασικής Αρχαιολογίας, Παναγιώτη Φάκλαρη και της Δρ. Κλασικής Αρχαιολογίας ΑΠΘ, συνεργάτιδας της Πανεπιστημιακής Ανασκαφής Βεργίνας, Βασιλικής Σταματοπούλου. 

resized 1 2απθ

Στην εισήγηση που θα παρουσιάσει σήμερα, Πέμπτη 9 Μαρτίου 2017 και ώρα 14.15, στην Αίθουσα Τελετών του παλαιού κτηρίου της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ, ο υπεύθυνος του ανασκαφικού τομέα της ακρόπολης και τειχών της Πανεπιστημιακής Ανασκαφής της Βεργίνας Αν. Καθηγητής Παναγιώτης Φάκλαρης και η συνεργάτιδά του Δρ. Βασιλική Σταματοπούλου, στο πλαίσιο του Αρχαιολογικού Συνεδρίου για το αρχαιολογικό έργο του 2016 στη Μακεδονία και τη Θράκη, θα σκιαγραφηθούν τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου του ΑΠΘ, κατά την τελευταία δεκαετία σε ένα από τα σημαντικότερα νεοαποκαλυφθέντα μνημεία της Μακεδονίας, την οχύρωση της Βεργίνας. 

Σύμφωνα με τον Αν. Καθηγητή Παναγιώτη Φάκλαρη «η έρευνα της τελευταίας δεκαετίας συνεχίστηκε τόσο στην ακρόπολη όσο και στον περίβολο της πόλης. Με την εξακρίβωση της πορείας του τείχους στην ανατολική πλευρά, η μέχρι σήμερα αντίληψή μας για την έκτασή της αρχαίας πόλης άλλαξε, καθώς διαπιστώθηκε ότι ήταν μεγαλύτερη απ' όσο θεωρούσαμε κατά 60 στρέμματα. Από τη μέχρι σήμερα διαπιστωμένη πορεία του τείχους η εκτιμώμενη συνολική έκταση της αρχαίας πόλης υπολογίζεται στα 768 στρέμματα. 

resized 2 1απθ

Η οχύρωση αυτή ακολουθούσε και αξιοποιούσε αμυντικά το ανάγλυφο του εδάφους. Μέχρι στιγμής έχουν ερευνηθεί πέντε πύλες αξονικού και εφαπτόμενου στο τείχος τύπου και δεκαοκτώ πύργοι, ημικυκλικής και ορθογώνιας κάτοψης. Οι θέσεις των πυλών δίνουν στοιχεία για την οργάνωση του εσωτερικού της πόλης, δεδομένου ότι από αυτές διέρχονταν δρόμοι που εξυπηρετούσαν τον οικισμό και για τους οποίους δεν είχαν εντοπιστεί μέχρι στιγμής άλλα στοιχεία. Ο μικρός αριθμός πυλίδων που έχουν μέχρι στιγμής επισημανθεί ερμηνεύεται ως ένδειξη για τον μικρό αριθμό των υπερασπιστών για τον οποίο η οχύρωση αυτή είχε σχεδιαστεί. Με δεδομένο ότι οι πυλίδες στις πολιορκίες χρησιμοποιούνται για την έξοδο ομάδων αμυνομένων πολεμιστών, δηλαδή για την ενεργητική άμυνα της πόλης, με τη μεταφορά της δράσης εκτός των τειχών, ο μικρός αριθμός πυλίδων φαίνεται ότι αντανακλά έναν σχεδιασμό παθητικής άμυνας, δηλαδή μια οχύρωση που προοριζόταν να λειτουργήσει αντιμετωπίζοντας τον εχθρό από το εσωτερικό, χωρίς τον αριθμό υπερασπιστών που αναλογεί στην περίμετρό της. Η ολιγανδρία είναι άλλωστε ένα σοβαρό πρόβλημα για τη Μακεδονία της εποχής αυτής. 

Το τείχος της Βεργίνας είναι αναμφίβολα ένα σημαντικό οχυρωματικό έργο, του οποίου τα χαρακτηριστικά και τα ανασκαφικά στοιχεία, δείχνουν ότι φέρει την υπογραφή του βασιλιά της Μακεδονίας Κασσάνδρου (315-297 π.Χ.). Εντάσσεται λοιπόν ιστορικά, στην εποχή που ο Κάσσανδρος επενδύει μέρος του αμύθητου βασιλικού θησαυροφυλακίου, που του κληροδότησε η ασιατική εκστρατεία του Μ. Αλεξάνδρου, στην οργάνωση του βασιλείου για την κατοχύρωση των εδαφών του έναντι του Δημητρίου Πολιορκητή, που αποτελούσε την σημαντικότερη απειλή για την εξουσία του Κασσάνδρου στο διάστημα 307-302 π.Χ., στο οποίο ακριβώς τοποθετούν τα ευρήματά μας την ανέγερση του συγκεκριμένου τείχους. 

Από τα συνολικά 3,3 χιλιόμετρα της περιμέτρου του τείχους αυτού, η Πανεπιστημιακή Ανασκαφή έχει αποκαλύψει περισσότερα από 2,75 χιλιόμετρα με ανασκαφικές τάφρους που ξεπερνούν τα 5,5 χιλιόμετρα. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό μνημείο, μεγάλο τμήμα του οποίου σώζεται σε εξαιρετική κατάσταση διατήρησης και παρουσιάζει πέρα από μεγάλο ερευνητικό ενδιαφέρον, άριστες δυνατότητες ανάδειξης και απόδοσης του στο κοινό. 

Στην ανασκαφή αυτή εκπαιδεύονται κάθε χρόνο φοιτητές αρχαιολογίας του ΑΠΘ, οι οποίοι δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους στο συναρπαστικό αυτό έργο, που παρακολουθεί και αποκαλύπτει το τείχος της Βεργίνας, άλλοτε στα δασωμένα Πιέρια και άλλοτε στο άδεντρο πεδίο, ασκούμενοι παράλληλα στην ανασκαφική πρακτική. 

Στη φετινή ερευνητική ομάδα, πολύτιμοι συνεργάτες ήταν οι Δρ αρχιτεκτονικής Θανάσης και Άγγελος Νακάσης, οι τοπογράφοι Γιάννης και Αντώνης Γκάτζιος, η πολ. μηχανικός Σοφία Γκάτζιου ο αρχαιολόγος Αντώνης Γαβριηλίδης και οι φοιτητές Άγγελος Μεφσούτ, Γιάννης Κοφινάς, Αθανασία Σβώλη, Γιάννης Αποστόλου, Ραφαήλ Λαουτάρης, Βασιλική Καράμπαμπα, Χρύσα Χατζηνικολάου». 

Τελευταία Ενημέρωση στις Πέμπτη, 09 Μάρτιος 2017 16:27
 
Λονδίνο, Αγώνας επιχειρηματολογίας στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
News - Πολιτισμός
Τετάρτη, 08 Μάρτιος 2017 09:15

Λονδίνο,

Αγώνας επιχειρηματολογίας στο Βρετανικό Μουσείο για τα Γλυπτά του Παρθενώνα.
 
7312e-parthenon-marbles

Αγώνας επιχειρηματολογίας με θέμα το κατά πόσο τα Γλυπτά του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο θα πρέπει να παραμείνουν στο Λονδίνο ή να επιστρέψουν στην Αθήνα, διοργανώθηκε από το Wadham College του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης στο χώρο του λονδρέζικου μουσείου.

Τα επιχειρήματα υπέρ της επιστροφής και επανένωσης των Γλυπτών ανέλαβαν να αναπτύξουν ο κάτοχος της έδρας Α.Γ. Λεβέντη και επίτιμος καθηγητής Ελληνικού Πολιτισμού στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ Πολ Κάρτλετζ και η καθηγήτρια στο Τμήμα Κλασικών Σπουδών και στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του King’s College του Λονδίνου Ήντιθ Χολ. Αμφότεροι είναι μέλη της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Μαρμάρων του Παρθενώνα (Αντιπρόεδρος ο καθ. Κάρτλετζ).

Την αντίπαλη πλευρά εκπροσώπησαν η συγγραφέας Τίφανι Τζένκινς και ο δημοσιογράφος και ιστορικός Ντόμινικ Σέλγουντ.

Η εκατέρωθεν επιχειρηματολογία επικεντρώθηκε στο παρόν και στο μέλλον, δηλαδή ποιο είναι το καλύτερο μέρος για να στεγάζονται και να εκτίθενται τα Γλυπτά.

Οι καθηγητές Κάρτλετζ και Χολ έδωσαν έμφαση στο πόσο «αφύσικο» και «οδυνηρό» είναι ένα ενιαίο έργο τέχνης, όπως ο γλυπτός διάκοσμος του Παρθενώνα, να έχει αυθαίρετα κατακρεουργηθεί και να εκτίθεται διαμελισμένο σε περισσότερους από έναν χώρους. «Φανταστείτε η Μόνα Λίζα να ήταν μισή στη Βενετία και μισή στο Παρίσι», ανέφερε χαρακτηριστικά ο καθηγητής Κάρτλετζ.

Και οι δύο ομιλητές απέρριψαν ως κινδυνολογία τις προειδοποιήσεις πως μία επιστροφή των Γλυπτών στην Αθήνα θα δημιουργούσε προηγούμενο που θα απειλούσε τις συλλογές των μουσείων παγκοσμίως. Όπως σημείωσαν, τα Γλυπτά του Παρθενώνα είναι μία μοναδική και πραγματικά ειδική περίπτωση, ακριβώς λόγω του ενιαίου χαρακτήρα και προορισμού τους και της ιδιαίτερης αξίας τους για την ιστορία του ανθρώπινου πολιτισμού.

Η αντίπαλη πλευρά ισχυρίστηκε ότι ένα έργο τέχνης δεν είναι απαραίτητο να «ανήκει» για πάντα στη χώρα που το δημιούργησε. Η κα Τζένκινς και ο κ. Σέλγουντ είπαν επίσης ότι είναι σημαντικό για τους επισκέπτες του Βρετανικού Μουσείου να βλέπουν τα αθηναϊκά γλυπτά μαζί με αριστουργήματα από άλλους αρχαίους πολιτισμούς (ρωμαϊκό, αιγυπτιακό, ασσυριακό κτλ.), ως κομμάτι της διήγησης της ιστορίας του ανθρώπινου πολιτισμού συνολικά.

Επ’ αυτού, ωστόσο, σημειώθηκε ότι συγκεκριμένα τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα πρόσφεραν στον επισκέπτη-θεατή μεγαλύτερο και σαφέστερο νόημα εάν τα έβλεπε ως τμήμα ενός ενιαίου έργου και ότι αντ’ αυτών τον κλασικό ελληνικό πολιτισμό στη διήγηση του Βρετανικού Μουσείου θα μπορούσαν να έχουν πολλά άλλα αυτοτελή ελληνικά γλυπτά.

Τονίστηκε δε και η μοναδικότητα του Νέου Μουσείου Ακρόπολης, τόσο ως προς το κτίριο αυτό καθ’ αυτό όσο και ως προς τη φυσική, αισθητική και οπτική γειτνίασή του με τον Παρθενώνα.

Το ακροατήριο, που αποτελούταν από φοιτητές και χορηγούς του Wadham College, είχε στην πλειοψηφία του δηλώσει πριν από την έναρξη της συζήτησης ότι υποστήριζε την παραμονή των Γλυπτών στο Βρετανικό Μουσείο. Παρά τη συγκροτημένη και σε ορισμένα σημεία αρκετά παθιασμένη επιχειρηματολογία τους, οι δυο Βρετανοί καθηγητές δεν κατάφεραν να μεταπείσουν αρκετά εκ των μελών του ακροατηρίου, με αποτέλεσμα να ηττηθούν από τους υποστηρικτές της παραμονής των Γλυπτών στο Λονδίνο.

Παρόλα αυτά, όπως επισημάνθηκε, το ακροατήριο δεν αποτελούσε ενδεικτικό δείγμα του βρετανικού κοινού, το οποίο στις πιο πρόσφατες σχετικές δημοσκοπήσεις έχει ταχθεί υπέρ της επανένωσης των Γλυπτών στη φυσική τους έδρα, την Αθήνα.

http://www.typos.com.cy/cat/1/article/26624

 
Ομιλία της Υπουργού Πολιτισμού και αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης στη συνέντευξη τύπου για την έκθεση «A World of Emotions»
News - Πολιτισμός
Τετάρτη, 08 Μάρτιος 2017 08:13

Ομιλία της Υπουργού Πολιτισμού και αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο της Νέας Υόρκης στη συνέντευξη τύπου για την έκθεση «A World of Emotions»

ATT24230

Με τη συμμετοχή της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Μαρτίου, στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Κέντρο στο Μανχάταν η συνέντευξη τύπου που αφορούσε την έκθεση «A World of Emotions: Ancient Greece 700 b.c. BC – 200 a.d  (Ένας Κόσμος Συναισθημάτων: Αρχαία Ελλάδα, 700 π.Χ. – 200 μ.Χ.). Στην έκθεση παρουσιάζονται 130 εκθέματα που προέρχονται από σπουδαία μουσεία του κόσμου όπως το Μουσείο της Ακρόπολης (Αθήνα), το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (Αθήνα), Μουσείο του Λούβρου (Παρίσι), το Βρετανικό Μουσείο και τα Μουσεία του Βατικανού.

 

Στόχος της έκθεσης που εγκαινιάζεται την Τετάρτη 8 Μαρτίου στο Ίδρυμα Ωνάση της Νέας Υόρκης είναι να διερευνήσει τις ιδέες και τις συμπεριφορές των ανθρώπων της κλασικής αρχαιότητας σχετικά με τα συναισθήματα, καθώς και τους τρόπους αποτύπωσής τους.

 

Την επιμέλεια της έκθεσης συνυπογράφουν ο Άγγελος Χανιώτης, καθηγητής Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών του Ινστιτούτου Ανώτατων Σπουδών (Πρίνστον) και μέλος Δ.Σ. του Θυγατρικού Ιδρύματος Ωνάση στις ΗΠΑ, ο Νικόλαος Καλτσάς, επίτιμος διευθυντής στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο και ο Ιωάννης Μυλωνόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.

 

Στην ομιλία της η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λυδία Κονιόρδου μετέφερε στο κοινό την προσωπική της ερμηνεία πάνω στη διαχρονικότητα του συναισθήματος προσδίδοντας την έννοια ενός οικουμενικού διαλόγου. Εισπράττοντας η Λυδία Κονιόρδου με το πέρας του λόγου της ένα θερμό και παρατεταμένο χειροκρότημα από το κοινό.

 

Μίλησαν επίσης ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου η εκτελεστική διευθύντρια του Πολιτιστικού Ιδρύματος στη Νέα Υόρκη, Αμαλία Κοσμετάτου και ο Άγγελος Χανιώτης.

Παρόντες: ο διευθυντής του Μουσείου Ακροπόλεως Δημήτρης Παντερμαλής. η Διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρία Λαγογιάννη, η διευθύντρια Μουσείων του ΥΠΠΟΑ Σουζάνα Χούλια- Καπελώνη κ.α.

 

Ομιλία της Υπουργού Πολιτισμού και αθλητισμού Λυδίας Κονιόρδου

Μῆνιν ἄειδε, θεά, Πηληϊάδεω Ἀχιλῆος
οὐλομένην, ἣ μυρί᾽ Ἀχαιοῖς ἄλγε᾽ ἔθηκε,
πολλὰς δ᾽ ἰφθίμους ψυχὰς Ἄϊδι προΐαψεν
ἡρώων,

Τη μάνητα, θεά, τραγούδα μας του ξακουστού Αχιλλέα,

ανάθεμά τη, πίκρες που ᾽δωκε στους Αχαιούς περίσσιες

και πλήθος αντρειωμένες έστειλε ψυχές στον Άδη κάτω

παλικαριών, (μετάφραση Ν. Καζαντζάκης - Ι. Θ. Κακριδής) 

Αυτοί είναι οι εναρκτήριοι στίχοι του ομηρικού έπους της Ιλιάδας, η «Μήνις», η οργή, είναι το θέμα που ενώνει και ταυτόχρονα διαπερνά όλες τις ραψωδίες. Ταυτόχρονα ο αρχαίος ποιητής παραθέτει την καταστροφή, τον πόνο και τον θάνατο που επέφερε ως αποτέλεσμα, σε άξιους άντρες και ήρωες. Η οργή της Μήδειας του Ευριπίδη, ο «ολετήρας θυμός» η «καταστροφική οργή» που αφάνισε την ακμάζουσα πόλη της Κορίνθου.

Θα μιλήσω ως υπηρέτης των Τεχνών για πολλά χρόνια, και κυρίως του ελληνικού δράματος.

Οι αρχαίοι Έλληνες τραγικοί ποιητές, ενσαρκώνοντας το πνεύμα των καιρών τους, σε φιλοσοφικό και αισθητικό επίπεδο, κατάφεραν με μοναδικό τρόπο να απεικονίσουν τις πραγματικές αιτίες των πιο έντονων συναισθημάτων καθώς και τις επιπτώσεις τους στις ζωές των ανθρώπων, τόσο σε δημόσιο όσο και σε ιδιωτικό επίπεδο.

Μια μεγάλη συνεισφορά των Ελλήνων στον Δυτικό Πολιτισμό είναι η εισαγωγή του Διαλόγου ως θεμέλιο της νεογέννητης Δημοκρατίας και των θεσμών της, με το θέατρο να αποτελεί έναν από αυτούς.

 

Για παράδειγμα, τα συναισθήματα στην Αρχαία τραγωδία αποτελούν σημάδια, που προκύπτουν από τον εσωτερικό και τον εξωτερικό διάλογο, το δίλημμα ή την σύγκρουση, δημιουργώντας ιδέες, στόχους, φιλοδοξίες απέναντι στον φόβο της τιμωρίας από την απώλεια του «Μέτρου».

Τα συναισθήματα απεικονίζονται ανάγλυφα, με διαύγεια, όχι ως αυτοσκοπός. Για να ξεδιπλώσουν εντέλει όλη τη διαλεκτική διαδικασία της διανοητικής ισορρόπησης, της καρδιά και της αναγκαιότητας, μέσα από ένα ατελείωτο παιχνίδι ανάμεσα στο φως και τη σκιά, τη ζωή και τον θάνατο.

Η συνειδητοποίηση αυτή της διαδικασίας μέσω των συναισθημάτων αλλά και το αντίτιμο που φέρει κάθε επιλογή φωτίζουν τη συνείδηση και προκρίνουν την ωριμότητα του πολίτη.

Εδώ και δεκαετίες εμπνέομαι από τις ιδέες και τα αριστουργήματα της αρχαίας Ελλάδας.

Όταν κοιτώ αυτούς τους θησαυρούς που αιχμαλωτίζουν τα συναισθήματα μέσα από το διάλογο στο σώμα και την κατασκευή τους, δεν μπορώ ως ένα σύγχρονος «επισκέπτης» παρά να αισθανθώ ένα διαφορετικό είδος συναισθήματος.

Δεν έχω άλλη επιλογή παρά να νιώσω τα χέρια που έδωσαν σχήμα σε ένα κομμάτι μάρμαρου, σε μια φούχτα πηλού, νοιώθω τα συναισθήματα να εκπέμπονται από την πυρετώδη προσπάθεια του καλλιτέχνη να μεταμορφώσει και να υπερβεί την ύλη.

 

Δεν μπορώ παρά να αισθανθώ όλα τα μάτια που θαύμασαν ή λάτρεψαν αυτά τα αριστουργήματα στην δική τους αρχαία εποχή.

Όλα τα χέρια που άγγιξαν τα αντικείμενα της καθημερινής ζωής και που –πολλές φορές ασυνείδητα- ενέπνευσαν με την ομορφιά τους.

Και πάλι, δεν μπορώ παρά να νιώσω τα βαθιά συναισθήματα  όλων αυτών των γενεών από απλούς εργάτες, αγρότες, αρχαιολόγους, καταδύτες, συντηρητές που βοήθησαν να ανακαλυφθούν και να συντηρηθούν όλοι αυτοί οι θησαυροί, ώστε εμείς να μπορούμε να τους θαυμάσουμε, να τους μελετήσουμε και εντέλει να μάθουμε από αυτούς.

Αυτά είναι πολύτιμα συναισθήματα από αληθινούς ανθρώπους που προβάλλονται ταυτόχρονα σε αυτούς τους θησαυρούς  και τους δίνουνε ζωή. Παράλληλες ζωές που προσφέρουν βαθιά συναισθήματα σε εμάς τους σύγχρονους επισκέπτες.

Όλη αυτή η διαδικασία της υπέρβασης της ύλης μέσα από το πνεύμα, προσφέρει στη δόξα του ανθρώπινου πολιτισμού, δίνοντάς μας στιγμές αθανασίας και σοφίας που όλοι οι άνθρωποι μπορούν να μοιραστούν.

Η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά είναι ένα σπουδαίο δώρο που οι σύγχρονοι Έλληνες πολίτες έχουν το προνόμιο και την υποχρέωση να ανακαλύψουν, να συντηρήσουν, να διατηρήσουν και να μοιραστούν με τον κόσμο καθώς αποτελεί ένα θεμελιώδες κομμάτι της κοινής μας παγκόσμιας κληρονομιάς.

Παρά τα μέτρα λιτότητας  και τις μεγάλες δυσκολίες στις ζωές μας, η χώρα μας διαχειρίζεται υπεύθυνα αυτή την μοναδική κληρονομιά. Είναι για εμάς μια αστείρευτη πηγή έμπνευσης για το παρόν και το μέλλον μας, ενάντια σε όλες τις δυσκολίες.

Ένα εφόδιο στο να δημιουργήσουμε, να συνεισφέρουμε σε ένα λαμπρό καλλιτεχνικό παρόν που επιθυμούμε να μοιραστούμε.

Η ελληνική πολιτεία, μέσα από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, λειτουργεί ως ο θεματοφύλακας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Επιθυμεί να συνεισφέρει σε κάθε προσπάθεια που έχει ως στόχο να μεταδώσει την λάμψη και την ομορφιά αυτής της κληρονομιάς στους ανθρώπους όλου του κόσμου.

Σε αυτό μας το εγχείρημα δεν είμαστε μόνοι, το ίδρυμα Ωνάση αποτελεί έναν από τους πιο σημαντικούς αρωγούς σε αυτή την προσπάθεια.

Μέσα από μια σειρά εκθέσεων και δράσεων το Ίδρυμα καταφέρνει να φέρνει σε επαφή διαφορετικά μουσεία, ακαδημαϊκούς και καλλιτέχνες.

Το Υπουργείο πολιτισμού δεν θα μπορούσε παρά να είναι ένας πρόθυμος σύμμαχος σε αυτή την τόσο σημαντική πρωτοβουλία.

Στην έκθεση «A World of Emotions: Ancient Greece 700 b.c. BC – 200 a.d.»  το Υπουργείο Πολιτισμού συμμετέχει με έργα από 20  ελληνικά μουσεία.

Μπορούμε λοιπόν να θαυμάσουμε αγάλματα και ανάγλυφα μοναδικής ομορφιάς που αιχμαλωτίζουν τα συναισθήματα σε σώματα και πρόσωπα. Από την αινιγματική Κόρη από το Μουσείο της Ακρόπολης, μέχρι την κεφαλή ενός γελαστού παιδιού από το μουσείο της Βραυρώνας. Από έναν από τους Κούρους του Πτώου που προέρχεται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, μέχρι την παράσταση ενός ζευγαριού που αγκαλιάζεται από το Μουσείο της Δήλου. Τον πήλινο ανάγλυφο πίνακα που αναπαριστά την Κλυταιμνήστρα να σκοτώνει τον Αγαμέμνονα από το Μουσείο Ηρακλείου, μέχρι την επιτύμβια στήλη ενός ηθοποιού που κρατάει μια μάσκα από το Μουσείο Πειραιά.

Θα ήθελα να συγχαρώ το Ίδρυμα Ωνάση και όλους αυτού που δούλεψαν μαζί για την πραγματοποίηση αυτής της εξαιρετικής έκθεσης. Εύχομαι κάθε επιτυχία στην παρουσίαση αλλά και την μετάδοση των συναισθημάτων από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα, εδώ στην Νέα Υόρκη. 

 


Σελίδα 5 από 763
1.500 παιδιά και νέοι ενώνουν τις φωνές τους για την ελευθερία │ Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
1.500 παιδιά και νέοι ενώνουν τις φωνές τους για την ελευθερία │ Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
7ο Φεστιβάλ Χορωδιών στο Μέγαρο Μουσικής Χίλια πεντακόσια παιδιά και νέοι ενώνουν τις φωνές τους για την ελευθερία   Η ...

Tο σύμπαν του Κουεντίν Ταραντίνο, Κουέντιν Ταραντίνο: Πώς συνδέονται όλοι οι χαρακτήρες των ταινιών του;
Tο σύμπαν του Κουεντίν Ταραντίνο,  Κουέντιν Ταραντίνο: Πώς συνδέονται όλοι οι χαρακτήρες των ταινιών του;
Tο σύμπαν του Κουεντίν Ταραντίνο, Κουέντιν Ταραντίνο: Πώς συνδέονται όλοι οι χαρακτήρες των ταινιών του; Ο Κουέντιν Ταραντίνο ...

ATTICANEWS.GR στο Facebook

Powered by Jasper Roberts - Blog
Διαφήμιση
Διαφήμιση